Kaki

(Foto: iStockphoto)

Že v 8. stoletju so kaki, znan tudi kot japonsko jabolko, pridelovali na Kitajskem, tam mu še danes pravijo kar zlato jabolko, kasneje se je razširil na Japonsko, v 19. stoletju pa se je gojenje kakija razširilo tudi v Kaliforniji. Japonci so kakijevo drevo celo razglasili za drevo miru, saj je v Nagasakiju preživelo jedrsko eksplozijo 9. avgusta 1945. Sicer pa kaki raste tudi na naših tleh; od leta 2001 ga namreč gojijo v Strunjanski dolini, kjer vsako leto novembra organizirajo tudi prireditev čast tem sočnim sadežem, v notranjosti Slovenije pa ni ravno razširjen, saj ima raje milejše zime.

Več o kakijih izveste v prvi oddaji tretje sezone Vrtičkanje, ki je že na VOYO, sicer pa je oddaja na sporedu vsako nedeljo ob 17.45 na POP TV!

Pomarančni mousse s kakijem

(Foto: Profimedia)

Kaki začne brsteti šele sredi maja, s tem pa se izogne spomladanski pozebi, ki bi v nasprotnem primeru pomorila mlade brste. Sadjarji imajo kaki radi tudi zato, ker sodi med redka sadna drevesa, ki jih pred boleznimi ni treba ščititi s kemijskimi pripravki. Dozorijo zelo pozno, običajno pa na vejah ostanejo le plodovi, listje prej odpade. Sadeže oberemo šele po prvi novembrski slani, ko se obarvajo rumenooranžno oziroma rdeče.

Prava vitaminska bomba

Kakije delimo na dve skupini. Vrste, katerih plodovi vsebujejo veliko tanina in so užitni šele, ko povsem dozorijo, njihovo meso pa postane povsem mehko in želatinasto, ter vrste s plodovi z manj tanina, ki jih lahko jemo, še preden se povsem omedijo (vanilija kaki). Če pojemo navaden kaki, preden popolnoma dozori, se hitro skremžimo, saj usta kar ’potegne skupaj’. Če bi se temu radi izognili, kupite raje vanilijeve kakije – pri njih te nevarnosti ni, hranljivi in okusni pa so prav tako kot njihov sorodnik.

A eni in drugi kakiji niso znani le po pregrešno dobrem okusu, pač pa vsebujejo številne hranljive snovi. Med drugim vsebuje veliko vitaminov (C, B1, B2, B6), mineralov (kalij, magnezij, baker in fosfor), vlaknin, pektinov, taninov, ima pa tudi nizke vsebnosti maščob in beljakovin. Z dvema kakijema na dan bomo potešili telesno potrebo po predstopnji provitamina A, torej karotenoidih.

Pred nakupom je dobro vedeti ...

Izberemo sveže sadeže živahne rumenooranžne barve, ki so zdravi in ne poškodovani ali odrgnjeni. Pametno je še ne čisto dozorele shraniti v klet, kjer se po 10 do 14 dneh omedijo. Lahko jih položimo v plastične vrečke in shranimo pri temperaturi okoli 0 stopinj Celzija. na takšen način shranjeni sadeži, se ohranijo vsaj dva meseca. Nezreli plodovi bodo hitro dozoreli, če jih bomo shranili v vrečko z zrelo banano ali jabolki, kar bo pospešilo njihovo zorenje.

Kakije lahko uživamo sveže, posušene ali pa iz njih pripravimo okusne smoothije in sladice. Nekaj receptov najdete TUKAJ!

Kaki

(Foto: iStockphoto)