Por

(Foto: iStock)

Por spada med čebulnice. Mnoga ljudska zdravila in številne znanstvene raziskave pričajo o povezavi med uživanjem čebulnic, predvsem pora, čebule in česna, in njihovim koristnim delovanjem na naše zdravje. Vsebuje vitamine A, C, B1, B2, B6, E, in balastne snovi ter minerale kalij, fosfor, magnezij in železo. Alicin je žveplova učinkovina, ki sicer oddaja neprijeten vonj, vendar ima veliko zdravilnih učinkov. Je eterično olje, ki se imenuje alilno gorčično olje, in vsebuje žveplo, rastlini pa daje njen tipičen okus. Temu olju pripisujejo antibakterijsko delovanje. Prav zaradi tega je por v zdravilstvu zelo cenjen kot naravni antibiotik. Porov in česnov sok lahko uničita bakterije, glivice in kvasovke, tudi če sta zelo razredčena. Čaj iz čebule in pora so na Kitajskem dolgo časa uporabljali za zdravljenje vročine, glavobola in kolere.

Por nekoč

V starem egipčanskem zdravniškem papirusu najdemo 22 zdravilnih formul, v katerih so por in česen uporabljali za zdravljenje težav s srcem, glavobol, pike žuželk, gliste in tumorje. Tekmovalci na antičnih olimpijskih igrah so jedli por kot poživilo. V Indiji se je por uporabljal v ayurvedski medicini kot zdravilo za srce in kot antiseptik. Francozi so por in česen dajali konjem, ki so imeli krvne strdke v nogah.

Por

(Foto: iStock)

Na Zahodu in Vzhodu so por uporabljali za izkašljevanje katarja, odstranjevanje črevesnih parazitov in izboljšanje prebave. Številna indijanska plemena v Severni Ameriki so ga uporabljala za lajšanje bolečin zaradi pikov žuželk ter za preprečevanje in zdravljenje skorbuta.

Znanstveniki še danes preučujejo čebulnice

Čebulnice so v tradicionalni medicini vedno uporabljali kot zdravilo in zato jih današnji znanstveniki preučujejo z velikim zanimanjem. O lastnostih pora in česna je bilo napisanih na tisoče člankov. Številne raziskave so potrdile mnoge že znane lastnosti čebulnic, predvsem pri zdravljenju srčnih tegob, visokega krvnega tlaka, rakov na prebavilih in infekcijskih boleznih. V laboratorijskih preiskavah so v čebulnicah odkrili določene spojine, ki jim gre pripisati te koristi za zdravje. Raziskave na ljudeh in klinične študije pa kažejo, da je redno uživanje česna lahko povezano z zaviranjem bakterijskih infekcij, zaviranjem razvoja glivic in fermentacije, zatiranjem črevesnih parazitov in zniževanjem krvnega tlaka. Pred nedavnim pa so odkrili, da je por odlična zaščita pred boleznimi srca in ožilja ter da znižuje raven maščob v krvi, ki povzročajo možgansko kap in infarkt.

Por v prehrani

V hrano ga lahko dodajamo preprosto zaradi izboljšanja okusa in vonja, uporabimo pa ga lahko tudi za pripravo testa in raznih vrst pit ter drugih jedi. Obstajata dve vrsti pora: letni in zimski. Zimski por je zelo odporen na nizke temperature, mraz mu ne škodi, tako se lahko uporablja čez vso zimo. Poletni por ima svetlo zelene, okroglo upognjene tanke liste, ki postanejo proti spodnji strani rumeni in se končajo v belem koreninskem nastavku. Poletni por je blažjega, zimski pa trpkega okusa. Poletni por se uporablja od maja do avgusta, zimski od septembra do aprila.

TUKAJ najdete nekaj okusnih receptov s porom.

Paziti moramo, da por v predalu za zelenjavo hranimo do največ pet dni. Zaradi njegovega zelo intenzivnega vonja ga ne smemo hraniti z drugimi živili, ki so občutljiva na aromo. Por uporabljamo v juhah, bodisi v kosih, kot dušeno zelenjavno prilogo, v zelenjavni enolončnici skupaj s korenčkom, zéleno, šampinjoni, paradižnikom in krompirjem ali v solati. Za dodatek solatam uporabljamo le surov mladi por. Če želimo nekoliko ublažiti njegov okus, ga na kratko blanširamo v rahlo soljeni vodi. Na ta način ohrani svojo lepo zeleno barvo. Por lahko začinimo z lovorjevim listom, timijanom, peteršiljem, krebuljico, muškatom, curryjem in papriko v prahu.