Toast z marmelado

Začnite dan z okusnim zajtrkom in si zagotovite energijo za ves dan. (Foto: iStockphoto)

Res je, da na prodajnih policah najdemo cel kup presladkih marmelad, džemov in drugih namazov, ki vsebujejo visok delež fruktoze in drugih oblik sladkorja, zato so ti izdelki v veliki meri tudi zelo kalorični. Res je tudi, da pri doma pripravljeni marmeladi sadje med kuhanjem skozi proces priprave marmelade, izgubo kar nekaj vitaminov, kar lahko poslabša prvotno prehransko vrednost živil.

A čeprav na eni strani obstajajo tehtni razlogi, da ostanemo previdni, ko gre za vnos marmelade, obstaja tudi veliko prednosti, zakaj se marmelada vendarle lahko znajde na našem jedilniku in kako jo uživati na način, da je sprejemljiv za naše telo in zdravje, še posebej, če gre za doma pripravljane izdelke.

Marmelada iz rdečega grozdja

Doma pripravljena je najboljša! (Foto: Profimedia)

-

Telesu zagotavlja energijo. Sadna marmelada je kot nalašč za pripravo okusnega prigrizka ali zdravega zajtrka. Za malico jo lahko na tanko namažete na polnozrnat kruh, medtem ko jo lahko pri zajtrku vmešate tudi v kosmiče, jogurt ali kakšno drugo živilo in mu s tem obogatite okus.

- Njena energijska vrednost je za polovico manjša, kot denimo od masla, in ne zvišuje holesterola.

- V večini je pripravljena iz svežega sadja, ki je pomemben za zdravo delovanje srca, saj ima izjemno antioksidacijsko moč. Obenem ohranja vaš krvni tlak v mejah normale.

- Njen okus je neverjeten. Če vsebuje še koščke sadja, je marmelada kaj hitro postane celo boljša razvada kot denimo čokolada.

- Je idealen način, da ohranjate vašo prehrano raznoliko ne glede na letni čas. Denimo vonj in okus slastnih jagod lahko okušate še nekaj mesecev pozneje, ko jih več ni moč najti na prodajnih policah.

Domača je najboljša!

Ključen dejavnik za uspešno pripravo marmelade je zagotovo sadje, ki ga pred kuhanjem temeljito operemo. Poskrbeti je treba tudi za čistočo opreme (papirnate brisačke, kuhinjske brisačke, zajemalke ipd.), ki jo uporabljamo pri delu. In če mislite, da je to vse, kar morate vedeti, se motite. Za vkuhavanje marmelad, džemov in želejev namreč nujno potrebujemo tudi dovolj veliko kozico. Visoki lonci niso uporabni, ker se sadna kaša v njih segreva dlje časa.

Izbrati je potrebno 'pravo' sadje

Samo sadje za vkuhavanje ne sme biti prezrelo, saj takšno vsebuje premalo naravnega želirnega sredstva pektina, ki se nahaja večinoma v lupinah in ob plodišču. Prav tako pa ne smemo uporabiti nezrelega sadja, ki nima pravega okusa, saj bomo zato morali dodati več sladkorja, shranek pa bo prehitro želiral. Sadju z nizko vsebnostjo pektina pri pripravi običajno dodamo nekaj jabolčnega soka ali celo jabolko.

Marmelada po mojem okusu

Danes si kuho marmelade poenostavimo z dodatkom želirnega sladkorja ali mešanic pektina s citronsko kislino, pri čemer sladilo (sladkor, agavin ali javorjev sirup...) dodajamo ločeno. Sam okus sadnih shrankov pa oplemenitimo še z dodatkom začimb, kot so na primer zvezdasti janež, klinčki ali žbice, cimet, vanilja ter ingver, ki je hkrati tudi idealna začimba za jesen in zimo, saj bo takrat, ko bo najbolj potrebno, okrepila naš imunski sistem.

Marmelade, džemi in želeji se praviloma ohranijo 6-12 mesecev. Da ne bi pozabili, kdaj smo dobrote vložili, uporabimo nalepke, ki jih opremimo z natančnim podatki o tem, kaj smo vložili in kdaj. Tudi sadnim shrankom zadostuje vsak temen prostor, v katerem ni pretoplo. Izogibajmo se le kuhinje, kjer se temperatura preveč spreminja!